De aanvraag in NWB Online
In de NWB Online omgeving vul je de gegevens in op het digitale aanvraagformulier of de benodigde gegevens worden (deels) overgenomen vanuit je adviessoftware. Zodra alle gegevens in deze zogenaamde garantieopdracht zijn ingevuld, volgt het ondertekenproces. Ook dit proces is volledig digitaal, maar kan op verzoek van de kopers op traditionele wijze, via een geschreven handtekening op het advieskantoor. Zodra de ondertekening compleet is, komt de aanvraag (na indienen) terecht bij het acceptatieteam van Nationale Waarborg en start de beoordeling.
In onderstaande kenmerken geven we je de belangrijkste punten die je moet weten om in de NWB Online omgeving te werken.
Met een aanstelling bij Nationale Waarborg kun je altijd met het e-mailadres, zoals het bij ons bekend is, inloggen om digitaal bankgaranties aan te vragen.
Wanneer je de allereerste keer inlogt, dien je eerst een wachtwoord aan te maken:
- Ga naar NWB Online via de knop rechts bovenaan elke pagina op onze website of via https://adviseur.nationalewaarborg.nl/
- Klik in het inlogscherm op 'Wachtwoord vergeten'.
- Voer je e-mailadres in zoals het bij ons bekend is.
- Je ontvangt binnen 10 minuten een e-mail met een link om een wachtwoord aan te maken.
Op je hoofdpagina in NWB Online vind je een overzicht van alle door jou ingevoerde en ingediende bankgarantieaanvragen. Achter elke aanvraag vind je de status van de aanvraag tot aan de status 'Afgehandeld'.
Bekijk de details van een aanvraag door op de betreffende aanvraag te klikken.
Via de knop 'Nieuwe aanvraag' maak je een nieuwe aanvraag aan.
In één scherm voer je alle gegevens in die noodzakelijk zijn voor het stellen van de bankgarantie. Met behulp van de postcodecheck voer je eenvoudig de juiste adressen in.
Je kunt je aanvraag op elk moment opslaan en later weer verder gaan met invoeren. Zo voer je op het moment dat het jou uit komt de aanvraag in. Na het invoeren van alle gegevens, hoef je de aanvraag alleen nog te controleren, laten ondertekenen en in te dienen.
Via de knop 'Opslaan en naar ondertekenen' kom je in het volgende scherm terecht. In dit scherm vind je alle door jou ingevoerde gegevens overzichtelijk onder elkaar zodat je deze (met je klant) kunt controleren. Wanneer de gegevens kloppen, kun je de aanvraag digitaal of traditioneel laten ondertekenen.
Wanneer je hiervoor kiest, ontvangt je klant op het door jou opgegeven e-mailadres een e-mail met een link naar het te ondertekenen document.
Het ondertekenen gaat door middel van een ‘krabbel’. Dit betekent dat je klant met de muis of op het touchpad/screen zijn handtekening zet. Deze wordt als een afbeelding op het document geplaatst. Daarnaast wordt het document digitaal ondertekend met een tijdstempel en een PKI-encryptie. Dit maakt de handtekening juridisch rechtsgeldig. Lees meer over de juridische rechtsgeldigheid.
Bekijk wat je klant te zien krijgt wanneer gekozen is voor digitaal ondertekenen.
In NWB Online kun je de status van het digitaal ondertekenen volgen. Wanneer de aanvraag door de klant(en) digitaal ondertekend is, ontvang je hiervan per e-mail het bewijs en kun je de garantieopdracht digitaal bij ons indienen. Je ontvangt pas een e-mail nadat de klant(en) getekend heeft.
Je kunt er ook voor kiezen om de garantieopdracht na het controleren van de gegevens te printen en traditioneel te ondertekenen. Zodra je de getekende garantieopdracht in je dossier hebt, vink je dit aan in NWB Online en kun je de garantieopdracht digitaal bij ons indienen.
Let op: Als je geen optie hebt om traditioneel te ondertekenen, heb je bij je instellingen waarschijnlijk gekozen de aanvraag direct na ondertekenen automatisch in te dienen. Als je dit bij je instellingen (tijdelijk) aanpast naar handmatig indienen, krijg je wel de optie voor traditioneel ondertekenen te zien.
In elke aanvraag kun je ter illustratie of ondersteuning documenten toevoegen. In sommige gevallen dien je bepaalde documenten mee te sturen, deze herken je aan de * die ervoor staat.
Bij de instellingen (klik hiervoor rechts bovenin je scherm op je kantoornaam), kun je ervoor kiezen de aanvraag automatisch bij ons in te dienen na ondertekenen door de klant óf dat je deze zelf handmatig in wilt dienen.
Wanneer de bankgarantieaanvraag ondertekend is, dien je te verklaren dat je akkoord gaat met de voorwaarden in de Verklaring Tussenpersoon. Wanneer je dit hebt gedaan en de eventuele verplichte documenten hebt toegevoegd, kun je de aanvraag digitaal indienen.
Let op: Je kunt de aanvraag alleen indienen wanneer deze (digitaal) ondertekend is door je klant(en) en je akkoord bent gegaan met de voorwaarden in de Verklaring Tussenpersoon.
Wanneer je de bankgarantieaanvraag hebt ingediend, nemen wij deze direct in behandeling en kan het zijn dat je aanvraag al binnen een paar minuten gesteld is tot een bankgarantie. Dien je aanvraag dus pas in als je er zeker van bent dat deze gesteld moet worden.
Wanneer je een aanvraag indient, zie je in het overzicht dat deze in behandeling is. Zodra de status op 'Gesteld' staat, is de bankgarantie met de nota digitaal klaar voor de notaris.
Een toelichting op de verschillende statussen vind je in het portaal door met je muis op het oranje bolletje met i achter de kop 'Status' te gaan staan. Ook in de handleiding vind je meer toelichting over de status.